רון בן חנה דן בן ריטה אלירן בן שולמית אביחי בן נעמה יאיר אברהם בן חנה אלעד בן מיכל מטה דניאל בן רונית ניר בן ארנה נטע בת שושנה שמואל בן חוה דוד בן קורין מוריאל אליאל בן פנינה צבי בן מרים שושנה עומרי יחזקאל בן לוטי יונתן מורדכי בן אילת אלישיב בן גילת נדב בן ענת הילה בת רעיה עומר מקסים בן אורנה אסתר גל בן חדווה יונתן בן גאולה ישי דניאל בן כרמלה עירית אוהד בן אוסנת תמר בת יאירה דוד בן פירחיה דוד ליאב בן רוחלה רחל אלקנה בן מרים רינה אֵליי בת יהודית גלעד בן סוזי ישי שלמה בן נורית אורן בן אדי משי בת פנינה הדר בת דנה אייל שמואל בן אביבה בן בן נתיבה חיים אהרון בן יעל יהודה בן אסתר שילה בן איילת נתנאל משה בן יוכבד גילי בת אורנה ליזה אלרואי בן איריס גל בן טליה דולב בן אירית אופק בן רוית סטיבן בן אירנה ברוך לוי בן דינה אביב בן פליאה אביגיל בת סמדר יואב חיים בן אסתר שיר בת אורי רון בן חנה דן בן ריטה אלירן בן שולמית אביחי בן נעמה יאיר אברהם בן חנה אלעד בן מיכל מטה דניאל בן רונית ניר בן ארנה נטע בת שושנה שמואל בן חוה דוד בן קורין מוריאל אליאל בן פנינה צבי בן מרים שושנה עומרי יחזקאל בן לוטי יונתן מורדכי בן אילת אלישיב בן גילת נדב בן ענת הילה בת רעיה עומר מקסים בן אורנה אסתר גל בן חדווה יונתן בן גאולה ישי דניאל בן כרמלה עירית אוהד בן אוסנת תמר בת יאירה דוד בן פירחיה דוד ליאב בן רוחלה רחל אלקנה בן מרים רינה אֵליי בת יהודית גלעד בן סוזי ישי שלמה בן נורית אורן בן אדי משי בת פנינה הדר בת דנה אייל שמואל בן אביבה בן בן נתיבה חיים אהרון בן יעל יהודה בן אסתר שילה בן איילת נתנאל משה בן יוכבד גילי בת אורנה ליזה אלרואי בן איריס גל בן טליה דולב בן אירית אופק בן רוית סטיבן בן אירנה ברוך לוי בן דינה אביב בן פליאה אביגיל בת סמדר יואב חיים בן אסתר שיר בת אורי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
מאכלי חלב בחנוכה
זאב גרינוולד
מקור המנהג לשחק בסביבון
זאב גרינוולד
מותו של אלעזר בקרב
זאב גרינוולד
מקום מנורת הזהב כיום
זאב גרינוולד
הקשר בין סיפור חנה ושבעת בניה לחנוכה
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור חנוכה
יהודה רובן
הנרות הללו קודש הם - סיפור לחנוכה
אהרן לוי
חנוכה - חג העצמאות הרוחני
יחיאל ויצמן
מתיוונים
יהודה רובן
מנורת בית המקדש
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הפזמון ``מעוז צור``
השאלה

מדוע בפזמון "מעוז צור" מוזכרת רק העובדה שהיוונים "פרצו חומות מגדלי" ולא מוזכרות יתר גזרותיהם?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

המטרה העיקרית של היוונים היתה לקעקע את יסודות הדת היהודית! הם רצו להשמיד ולבטל את הרוח המיוחדת של העם היהודי.

המאבק מול היוונים היה מאבק עקוב מדם. עם ישראל מסר עבורו את נפשו. וכך אמנם מובא במדרש (ילקוט שמעוני רמז רצ"ב): "מה לך יוצא לההרג? – על שמלתי את בני. מה לך יוצא להשרף? – על שקראתי בתורה. מה לך יוצא להצלב? – על שאכלתי מצה. מה לך לוקה מאה פרגול? – על שנטלתי את הלולב".

היהודים ששאפו להמשיך לשמור שבת, יצאו למדבריות וישבו שם במערות, כשהם מנסים להסתתר מעינים זרות. אך גם שם לכדה אותם ידם הארוכה של הצוררים. היתה מערה שבה הסתתרו כאלף יהודים. כשהגיעו לשם היוונים, שבת היתה, והיוונים פקדו עליהם לצאת החוצה ולחלל שבת. כשלא נענו, הציתו היוונים אש בפתח המערה. כעת עמדו היהודים בפני החלטה: או שיחללו שבת ויכבו את האש או שישרפו כולם. אלף האנשים בחרו באפשרות השניה ומסרו את נפשם על קדושת השם!

כיצד ניתן, אם כן, להבין שלאחר כל המעשים הללו, שהובאה כאן רק דוגמה מהם, אנו אומרים: וכי יודעים אתם מה עשו היוונים? – הם שברו את החומה...

התשובה טמונה בהבנת מהותה של החומה שנפרצה. כוונת הפייטן אינה לחומת הר הבית או חומת בית המקדש, אלא לחומה מסויימת מאד:

בבית המקדש היתה חומה אחת קטנה נוספת – חומה עשויה עץ, שגובהה עשרה טפחים (מטר אחד) בלבד. חומה זו שימשה כסימן לגויים שבאו לבית המקדש, שמכאן ואילך אסור להם להכנס אל הקודש פנימה. הכניסה מותרת רק ליהודים.

חומה זו העלתה את חמתם של היוונים עד להשחית, עד שהם באו ופרצו בה שלוש עשרה פרצות!

היוונים לא היו מסוגלים לשאת את העובדה, שקיים הבדל בין יהודי לגוי! וכי סבורים אתם שיש לכם 'דם כחול' או שאתם טובים מאיתנו? – טענו – יש לנו תרבות יפה הכובשת את העולם, ולפתע באים כמה יהודים זקנים בירושלים ומסרבים לקבל אותה! הפסיקו להבדיל בינינו!! כולנו בני אדם...

יתכן, שמשמעות של שלוש עשרה הפרצות שפרצו היוונים בחומה זו היא כנגד שלוש עשרה המידות שהתורה שבעל פה נדרשת, כלומר, נלמדת, בהן. רצון היוונים היה לרמוז שעל ידי ביטול ההפרדה של הקדושה מן החולין ומן הטומאה, יתבטלו מאליהן שלוש עשרה המידות שהתורה נדרשת בהן, וממילא, תתבטל, חלילה, התורה ודרכי לימודה יהפכו לשוממים.

התיקון לאותן פרצות היה שלוש עשרה השתחוויות שמעתה ואילך השתחווה כל מי שבא אל הקודש פנימה. מקום ההשתחויה היה כנגד אותן פרצות. כשהצליחו החשמונאים לחזק מחדש את החומה ולגדור את פרצותיה, כסמל לכך הם גם חיזקו את ההפרדה וההגבלה של הקדושה, הם קבעו להשתחוות, פעולה שמשמעותה: התבטלות לפני הקדושה, מתוך הבנה שהקדושה שונה במהותה מן החולין, כי היא זו שהופכת את העם לנבדל ולקדוש.

מעשה זה מרומז במילות הפיוט: "ופרצו חומות מגדלי!" אין עוולה גדולה יותר משבירת החומה המבדילה בין יהודי לגוי! כאן מתחילה הפורענות.

מטרת הפיוט להודיע לכל הדורות שהפירצה תוקנה ועם ישראל נותר מובדל מהאומות, מובדל ומקודש בקדושה עליונה.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה