יהושע חננאל בן מלכה מיכאל יעקב בן מזל שרגא אוריאל בן אסתר דויד בן אינסה קמי בן ירדנה מיכאל בן צורית עדי בן אמיר עומר בן סיגל אלון בן חנה שלום משה בן עליזה חבר ימין בן רחל בריינה ניר בן ארנה זאב בן מלכה ג`ודית לין בת מרילין אפיטה בן מירב אוראל בן אורית ינון בן רוזלין ורד שגיב בן נטלי עמיחי אברהם בן רבקה גיא בן איילה אפיק בן לימור יונתן בן איריס שאנן בן תניה עזריאל בן לואיז ליאת חגי משה בן אפרת אדיר בן חווה אברהם מרדכי בן עדנה חיה ינון בן שרית נועם מנחם בן לבה ברכה דניאלה בת מרים מיכאל בן רבקה דני בן חווה נריה בן רבקה ג`ניה בן ילנה נילי בת דפנה חן חנן בן ורד שחר בן ענת ינון בן אפרת יגאל בן ניצה ליאור בן אוסנת סימון חיים בן אסתר אריה מנחם משה בן דינה טובה עידן דניאל בן קרן נווה בן עדי שמעון בן חוה ספיר בן בת שבע שלם בן אילנה ניסים בן מרים איתמר בן מרב יאיר ידידיה בן מיכל בינה יהושע חננאל בן מלכה מיכאל יעקב בן מזל שרגא אוריאל בן אסתר דויד בן אינסה קמי בן ירדנה מיכאל בן צורית עדי בן אמיר עומר בן סיגל אלון בן חנה שלום משה בן עליזה חבר ימין בן רחל בריינה ניר בן ארנה זאב בן מלכה ג`ודית לין בת מרילין אפיטה בן מירב אוראל בן אורית ינון בן רוזלין ורד שגיב בן נטלי עמיחי אברהם בן רבקה גיא בן איילה אפיק בן לימור יונתן בן איריס שאנן בן תניה עזריאל בן לואיז ליאת חגי משה בן אפרת אדיר בן חווה אברהם מרדכי בן עדנה חיה ינון בן שרית נועם מנחם בן לבה ברכה דניאלה בת מרים מיכאל בן רבקה דני בן חווה נריה בן רבקה ג`ניה בן ילנה נילי בת דפנה חן חנן בן ורד שחר בן ענת ינון בן אפרת יגאל בן ניצה ליאור בן אוסנת סימון חיים בן אסתר אריה מנחם משה בן דינה טובה עידן דניאל בן קרן נווה בן עדי שמעון בן חוה ספיר בן בת שבע שלם בן אילנה ניסים בן מרים איתמר בן מרב יאיר ידידיה בן מיכל בינה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
להרגיש את האבל על חורבן בית המקדש
זאב גרינוולד
הבכיה על החורבן
זאב גרינוולד
חורבן בית המקדש
זאב גרינוולד
היום בו נולד המשיח
זאב גרינוולד
אבלות על חורבן בית המקדש
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
מגילת איכה
יהודה רובן
``קרוקס, אבטיח קר, ותשעה באב...``
דוד ברוורמן
ליל תשעה באב
ערכים
עמי לא התבונן
דוד ברוורמן
החורבן ואני
יהודה רובן
מאמרים נוספים
לשמוח עם הסבל
השאלה

כיצד ניתן לשמוח בתוככי הסבל?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

תחילתה של התשובה נעוצה בכך שהאדם נברא בצלם אלקים. ניתנה לאדם בחירה חופשית, ובאמצעותה הוא יגיע אל ייעודו. האדם יכול לעשות את הטוב, להגיע למטרתו ולרוות עונג רב. אך קיימת גם אפשרות הפוכה, והיא מובילה לכאב ולסבל. זהו אופיה של הבחירה.

אכן, אין הרע נעדר מעולמנו, אך רבות מאד הן גם התופעות הטובות והחיוביות! המזון הערב, היופי, ההתבוננות באיתני הטבע, כוחות האהבה, השמחה, הבינה והחכמה, הסיפוק מהילדים ומעל הכול, האפשרות להידבק בשכינה - כל אלו מעניקים לאדם חוויה מופלאה של עושר, של טוב ושל יופי.

אמנם קביעה זו אינה מבטלת את השאלה על אודות הרע המצוי בעולם, אולם היא מצמצמת את היקפו. רוב העולם טוב הוא!

זאת ועוד, האלוקים העניק לנו יכולת בחירה, שבאמצעותה אנו מסוגלים להשפיע על פנימיותנו. אפילו אדם הנמצא בכלא, ושוביו מנסים לייסרו ולדכאו, מסוגל לחוש כבן חורין. התחושה תלויה בכח הרצון ובחוסן הרוחני.

ידוע, שבתקופת האנוסים בספרד, כאשר עינו יהודים והעלו אותם על המוקד, לא חשו רובם חרדה וצער. הם הלכו לקראת מותם בשמחה. הכול תלוי עד כמה האדם מחושל ודבק בדרכו.

כל אדם מסוגל בעזרת כח רצונו לבער את רוב תחושות העצב הקיימות בחייו. העצב נובע מתסכול. התסכול נובע מהערכה עצמית מופרזת ומאי השגה של יעדים דמיוניים. העצב נובע מקנאה.  באמצעות הקנאה לא תוכל להשיג את אשר לזולתך, ובידך יישארו רק דמיונות שווא ויסורי אכזבה. את השיממון ניתן לבטל באמצעות חדוות יצירה, ולא באמצעות קנאה שאינה תורמת מאומה.

קיימות בעולם אין סוף אפשרויות להשגת מטרות אושר נשגבות אלו. אחת מהן וודאי פתוחה לפניך. ייעודו של האדם הוא להתנשא בבחירתו ולהיות ראוי לתואר "נזר הבריאה".

זאת ועוד, העולם נברא חסר כדי שהאדם ישלים אותו. בדרך זו ניתן להגיע ליצירה, ובעקבותיה לשמחה. זאת ועוד, מכיוון שהאדם נברא חסר, יכולים שניים לקשור את עצמם איש לרעהו ולהשלים זה את זה.

יופיו של העולם מתגלה באצילותו. הביטוי המעשי לאצילות מתגשם בחסד ובנתינה מעומק הלב לזולת. "עולם חסד ייבנה". החיסרון יוצר בעקיפין את האיכות הערכית והרוחנית.

הימצאותם של מחלות, ייסורים, עוני, משבר ומוות בעולם, גורמים לנו להרהר אודות שאלות מהותיות: בעבור מה אנו חיים? מהי תכלית העולם? ועוד. הכאב מביא אותנו לרגע של אמת. באמצעות החיסרון אנו מגלים שאנו רק בני אדם ושגדול ורב הוא המרחק בינינו לבין האלוקים, שכן אנו חסרים והוא שלם! אנו מקבלי חיים בחסד והוא בטובו מעניק אותם לנו.

הייסורים הופכים את האדם לרגיש יותר לסבל הזולת. בכך הוא מסגל לעצמו את מידת הרחמים, מידה ההופכת אותו לערכי ואצילי.

הקשיים הגדולים מחשלים את האדם ומכשירים אותו להשתחרר מן המצוקה. הרע שעשו לנו המצרים, כשהעבידו אותנו בפרך, הוא שהעניק לבני ישראל את הכח לצאת למדבר. קשיי המסע במדבר חישלו והכשירו אותם להיכנס לארץ ישראל ולכבוש אותה במסירות נפש. אם נתבונן בדברים מנקודת מבט נכונה, ניווכח שניתן לקבל את היסורים בשמחה רבה עד שהם ייעלמו כליל.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה