נורלין (נטלי) עזריאל בן חוה דביר בן גרניט אלקנה בוחבוט בן רוחמה נתנאל בן חווה נריה דוד בן חווה כפיר בן שירי רועי משה בן אורלי תומר בן נורית אביאל בן אסתר אלקנה בן רוחמה אדיר בן אירית יעקב בן אסתר אוהד שלמה בן שרית בר שמעון בן שרון שגיא בן נעמית נועם בת הדס גיא בן דוד גלעד בן יפה דור בן ויקטוריה אמיתי בן ברוריה אהרון שמואל בן איילה עדן בת אורין נועם בן עליזה אושר שמחה בת תקווה גיא בת ניצן נועם בן טובה יגל בן תחיה ארי בן אילנית אלחנן בן יעל אמיר בן שי גיל בן עליזה חגי משה בן אפרת עמיחי בן סיגלית רחל חבר ימין בן רחל בריינה שגיא בן זוהר אדיר בן רבקה נמרוד בן ויקי אליהו בן אורית אליקים שלמה בן אבישג גינתון משולם בן רחל בריינה איתן בן רבקה מעוז אברהם בן מזל אור בן ג`קלין אילן שלמה בן מרים מאיר אליהו בן גילה אבי יעקב בן ליסה דביר בן תחיה בועז בן רונית אבירם בן מלכי נורלין (נטלי) עזריאל בן חוה דביר בן גרניט אלקנה בוחבוט בן רוחמה נתנאל בן חווה נריה דוד בן חווה כפיר בן שירי רועי משה בן אורלי תומר בן נורית אביאל בן אסתר אלקנה בן רוחמה אדיר בן אירית יעקב בן אסתר אוהד שלמה בן שרית בר שמעון בן שרון שגיא בן נעמית נועם בת הדס גיא בן דוד גלעד בן יפה דור בן ויקטוריה אמיתי בן ברוריה אהרון שמואל בן איילה עדן בת אורין נועם בן עליזה אושר שמחה בת תקווה גיא בת ניצן נועם בן טובה יגל בן תחיה ארי בן אילנית אלחנן בן יעל אמיר בן שי גיל בן עליזה חגי משה בן אפרת עמיחי בן סיגלית רחל חבר ימין בן רחל בריינה שגיא בן זוהר אדיר בן רבקה נמרוד בן ויקי אליהו בן אורית אליקים שלמה בן אבישג גינתון משולם בן רחל בריינה איתן בן רבקה מעוז אברהם בן מזל אור בן ג`קלין אילן שלמה בן מרים מאיר אליהו בן גילה אבי יעקב בן ליסה דביר בן תחיה בועז בן רונית אבירם בן מלכי
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
הביטוי למספר שבע ביהדות
זאב גרינוולד
גלגול נשמות
צבי עינבל
שדים, רוחות, ומזיקים
נח גוטמן
מהי תודעה עצמית?
צבי עינבל
תכלית החיים
צבי עינבל
הרצאות דומות
האמת חלק א`- גלגולי נשמות
סרטים
האמת חלק ד`- מוות קליני
סרטים
האמת חלק ג`- חלומות
סרטים
האמת חלק ה` - עין הרע
סרטים
האמת חלק ב`- גורל ומזל
סרטים
מאמרים בנושא
האדם
ערכים
אל תקראו להם שדים
נח גוטמן
ימי חיינו
ערכים
גלגול נשמות
יהודה רובן
מותר האדם מן החתול
נח גוטמן
מאמרים נוספים
הנאות גשמיות והנאות רוחניות
השאלה

מה ההבדל בין הנאות החושים והנאה רוחנית?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

די בהתבוננות קצרה בחיי העולם הזה, כדי להבחין שאפילו בעולמנו – שרוב הנאותיו חומריות – ניתנת עדיפות להנאה הרוחנית, לרדיפת הכבוד, לשאיפת הנקם ולרגש הבושה. גדולים הם המאמצים שעושה האדם כדי לקנות כבוד! מוכן הוא לוותר על נוחיותו, להקריב את חירותו, ולעיתים אף את חייו. הוא צולח ימים, מעפיל לראשי הרים, נלחם באויבים אמיתיים ומדומים. הכל למען הכבוד! ולא רק רודפי הפרסומת והתהילה. כמעט כל אחד מוכן לוותר על הנאות פיסיות שונות, כדי לזכות להערכה. לדעת חלק מגדולי הפסיכולוגים זהו הכח הדומיננטי בחייו של האדם. בנסיבות מסויימות שאיפה זו הינה מעלה טובה: אדם המכבד את עצמו והשומר על כבוד הציבור או על כבוד האומה והמולדת, זוכה לשבחים מוצדקים. אך מהו רגש הכבוד? האם הוא נתפס באחד מחמשת החושים? אין הוא אלא מצב נפשי, שאינו נתפס אלא בנשמה. יתירה מזו, מרכז חייו של האדם – אם אינו שרוי בפרימיטיביות, בערות ונוון – קשור לשאיפותיו הרוחניות. דווקא חברת השפע חשפה זאת לעינינו. כל עוד שרר בעולם מחסור, היתה האנושות שקועה בחתירה לביסוס כלכלי. נדמה היה שאם לא יאלצו לעבוד 14 שעות ביממה בתנאים מפרכים, אם ידורו בערים מפותחות ובדירות מרווחות, יהיו הכל מאושרים. והנה, הגיעה האנושות לרווחה כלכלית שלא היתה כמוה – אך אין נחת בה ואין שמחה! צעירים, שאינם חסרים דבר, החלו לחפש את אושרם והתמסרו לכל נסיון קלוש, שאולי יעניק טעם לחייהם. מליוני נערים, שכל צרכיהם מצויים להם, בורחים לארץ החלומות באמצעות סמים. מתברר יותר ויותר שדיור טוב וסעודה דשנה, דיים להשקיט... פרה ברפת – אך לא את רוח האדם. מה שממלא את ליבות בני אדם רגשות, סיפוק וחמימות, הוא דווקא דבר הנעלה מן החושים. די בקורטוב של אמת כדי להפעיל מאות ואלפי כוחות אנושיים אדירים. לדוגמה, הקומוניזם יסוד הצדק החברתי שהעמיד בראש מאבקו, העניק לו את כוחו והמון חסידיו. הדרישה לצדק אינה תולדת החושים, אלא נובעת מגדלות נפשו של האדם, לכן, היא מסוגלת להעניק לנפש סיפוק ואושר. אך היות והקומניזם הוא מקסם שוא, לא ארכו ימיו הטובים, והוא הסתאב ורמס בעצמו את חלומותיו. לא די לה לנפשו של האדם בניצוץ קלוש מן האמת. היא כמהה לאמת השלימה, וכל עוד לא תגיע לאמת זו, לא תמצא הנפש מרגוע. המרכז המפעיל את כל הכוחות הרוחניים של הויה פנימית זו הוא הנשמה. הנשמה הינה עצמאית. קיומה העצמאי הוא ההסבר היחיד לנכונותה לפעול בניגוד לאינטרסים של הגוף, שבו היא שוכנת. מכוחה מוכנים אנשים להקרבה, ואף להרס עצמי, למען רעיונות מופשטים ורוחנים. תופעה זו לא קיימת כלל בכל מערכת הטבע, והיא מנוגדת לחוקיו. הטבע פועל תדיר בדרך הקצרה והיעילה ביותר, למען קיום או התפתחות. לעולם אין הטבע פוגע וסותר את עצמו. רק האדם מסוגל לפעול ביודעין – נגד האינטרסים של גופו. קיומה של הנשמה היא אחת הוודאיות הברורות ביותר בהכרתו של האדם.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית