תאיר בן שושנה ישראל בן מזל סביון בת מיכל טל בן עינת ליאל ברכה בת שרון אלמוג בן אורית עומר בן טלי חנניה בן צופית איתמר אדרי מתן בן שושנה שוהם בת רחל נבו בן מרי יהוידע מנחם בן סימה שמחה אופיר בן עדנה שגב בן הילה דני בן חווה ידידיה בן הוד אוראל בן איריס עידוד יעקב בן טירנה נחמן בן בלה אביתר בן נטלי ישראל בן שרה אסף בן יעל יהלי בן בן הדס ישועה רועי בן לימור אילנה בת ססיליה רועי שלום בן נעמה הראל דרעי בן אושרת טל בן ענבר חגית בת שרה אלקנה בוחבוט בן רוחמה דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל אברה בן אגרנש טל בן ניצה רועי בן איילת רותם בן אדווה שושנה ברכה בת רבקה יהודית רז בת דורון יורה יונתן בן מזל פמלה דפנה בת לורן ססיליה נועם בת שרון גינתון משולם בן רחל בריינה דביר בן חגית אביתר בן יעל אביב בן זהבה יאיר בן חגית יאיר בן חיה לירז לריסה בת רונית טל בן ולרי לאה שי בן ורד תאיר בן שושנה ישראל בן מזל סביון בת מיכל טל בן עינת ליאל ברכה בת שרון אלמוג בן אורית עומר בן טלי חנניה בן צופית איתמר אדרי מתן בן שושנה שוהם בת רחל נבו בן מרי יהוידע מנחם בן סימה שמחה אופיר בן עדנה שגב בן הילה דני בן חווה ידידיה בן הוד אוראל בן איריס עידוד יעקב בן טירנה נחמן בן בלה אביתר בן נטלי ישראל בן שרה אסף בן יעל יהלי בן בן הדס ישועה רועי בן לימור אילנה בת ססיליה רועי שלום בן נעמה הראל דרעי בן אושרת טל בן ענבר חגית בת שרה אלקנה בוחבוט בן רוחמה דוד בן שׂוֹכת (הכ' בקמץ) ואפרת רחל בת מזל אברה בן אגרנש טל בן ניצה רועי בן איילת רותם בן אדווה שושנה ברכה בת רבקה יהודית רז בת דורון יורה יונתן בן מזל פמלה דפנה בת לורן ססיליה נועם בת שרון גינתון משולם בן רחל בריינה דביר בן חגית אביתר בן יעל אביב בן זהבה יאיר בן חגית יאיר בן חיה לירז לריסה בת רונית טל בן ולרי לאה שי בן ורד
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
צוואת דוד המלך
זאב קצנלבוגן
נתינת התורה על הר סיני
זאב גרינוולד
דוד וגולית
זאב גרינוולד
מגילת רות
זאב גרינוולד
מה הן התכונות הדרושות למלך?
זאב גרינוולד
מאמרים בנושא
סיפור מגילת רות
ערכים
מהות החג ושמותיו
ערכים
סיפור מגילת רות
יהודה רובן
דוד המלך
יהודה רובן
הר סיני – מקומו, טבעו ופלאיו
יהודה רובן
מאמרים נוספים
הדרכה של גדולי ישראל
השאלה

מדוע רבים פונים לרבנים שידריכו אותם בכל תחומי החיים?


x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד

האמונה, כעיקרון מקודש, מוכרת לנו כאמונה בבורא עולם. אולם התורה מלמדת אותנו שקיימת אמונה נוספת: 'אמונת חכמים'.

האמונה באלוקיות התורה קשורה לאמונה בחכמי התורה הגדולים, שהם אלו המבינים אותה לעומקה, משמרים אותה בטהרתה ומנחילים אותה מדור לדור מאז נתינתה בסיני ועד לימינו.

לרשותם של גדולי התורה עומד מידע שלאדם מן השורה אין אפשרות להגיע אליו. נסביר זאת במשל מעולם המחשבים: אדם קונה תוכנה ולומד להשתמש בה. אם התוכנה מסובכת ומורכבת, נדרש כשרון מיוחד כדי לשלוט בה. אולם למרות הכשרון, אין לאותו אדם אפשרות לחדור אל תוככי התוכנה עצמה; רק היצרן שבנה אותה, מסוגל לחדור אליה ולהבין את סודותיה, לתקן בה ליקויים ולערוך בה שינויים. לשם כך מכשיר היצרן טכנאים מיוחדים, ומוסר להם את ה"מפתח הסודי", כדי שהם בלבד יוכלו לטפל בתוכנה.

פיזיקאים, כימאים וביולוגים ‑ כל אלו מתאמצים להבין את מבנה הבריאה, לנצל את כוחותיה וליצור בעזרת המידע שבידם חומרים, מכשירים ותרופות. אך הם מביטים על הבריאה מבחוץ וחוקרים את הקיים בה בלבד. אין להם כל אפשרות לפענח את הסודות הפנימיים של הבריאה. אלוקים הוא שברא את העולם, ורק לו ידוע כיצד הוא נברא. את המידע העלום הזה גנז ה' בתורה. מי שיודע לפענח את סודות התורה, בכוחו להגיע גם להבנת סודות הבריאה.

כדי לפענח את סודות התורה דרושה הבנה עמוקה במיוחד. היא נרכשת תוך עמל של עשרות שנים. התורה היא חכמה אלוקית, וכדי להבין את סודותיה דרושה השראה אלוקית מיוחדת. לכן, לימוד התורה דורש מלבד התמסרות ללא סייג, גם אישיות טהורה ללא רבב, הכוללת: יראת שמים, ניקיון כפיים והתנהגות הולמת. רק מי שזכה לכל אלו יזכה להגיע לעומק חכמת התורה האמיתית ולכל צפונותיה.

מי שמטרתו המוצהרת היא 'תורה לשמה', פניו אינן מועדות להשגת תארים. כדי לרכוש את המוטיבציה, שבלעדיה אין סיכוי להחזיק מעמד, עליו לקנות ערכים רוחניים: יראת שמים ואהבת הבורא. ערכים אלו נרכשים רק בעקבות השקעה של מחשבה תמידית, ובעיקר על ידי ויתור על נוחות אישית. ויתור זה מסייע לשאיפה להשתלם בתורת האלוקים.

גדולי תורה התאמנו בענין זה במשך שנים רבות. ההקרבה העצמית שלהם אינה עניין של התעלות רגעית, אלא מסכת חיים המיושמת ללא הפסקה. לכן, רק הם מסוגלים לקבל הכרעות גורליות בצורה אובייקטיבית. הדבר המייחד את חכמי התורה האמיתיים הוא 'דעת תורה': דעה הנקיה מכל שיקולים זרים, דעה שכל מטרתה היא טובת הענין הנידון בלבד. לכן, הם מסוגלים להביע את דעתם גם בשאלות מורכבות וקשות, שאינן קשורות באופן ישיר לתחום לימודם. שיקול הדעת שלהם הוא טהור.

מעולם לא נערכו מכרזים ובחירות למשרת גדולי התורה. התורה עצמה מכריזה על גדוליה. הכרזה שקטה זו נמסרת מפה לאוזן. מי ששואף לקבלת הכתר, אינו ראוי לאותה אצטלא. זוכים לה רק אלו שהם מעולים וצנועים. משה, הראשון למנהיגי ישראל, ניסה בכל כוחו להתחמק מהתפקיד, כשנקרא להתייצב בראש העם. הענווה היא התכונה היסודית הנדרשת מגדול בישראל. ומשה רבנו משמש דוגמה לכל הגדולים שחיו אחריו לאורך הדורות, והעבירו לנו את דרכי התורה ואת דרך חיינו עלי אדמות.

כל אחד מאיתנו נדרש להכריע לאורך שנות חייו בהכרעות רבות. כאשר אדם מעוניין להקים משפחה ועליו להחליט על בחירת בן זוג מתאים, קשה למצוא אדם שיוכל לומר על עצמו שהוא מסוגל להכריע בשאלה זו בלי להיות מושפע משיקולים זרים, כגון: מה יאמרו במשפחה? כיצד יגיבו החברים וכדו'? למרות שהחלטה שגויה עלולה להמיט עליו אסון, ואיש לא יחלץ אותו ממנו, גם לא בני המשפחה והחברים, בכל זאת הוא מערב את דעתם בשיקול דעתו.

מי פיתח שיטה שבאמצעותה ניתן להשתחרר מהאגו ולהיות מנותק מעצמו? רק אדם שבמשך שנים רבות הרגיל את עצמו במלאכה זו ופיתח שיטות חשיבה ובדיקה עצמית ללא משוא פנים. הוא יוכל להגיע למצב של ניתוק אמיתי מכל נגיעה אישית.


שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
    ראש השנה
  • יום הכיפורים
  • צום גדליה
  • סוכות
  • שמחת תורה
  • חנוכה
  • עשרה בטבת
  • ט``ו בשבט
  • פורים
  • פסח
  • ספירת העומר
  • יום השואה
  • יום הזכרון לחללי מערכות ישראל
  • יום העצמאות
  • ל``ג בעומר
  • יום ירושלים
  • שבועות
  • בין המצרים
  • ט` באב
  • ט``ו באב
  • חודש אלול
  • נשים
  • השקפה ואמונה