מתן שאול הכהן בן אפרת רותם בן אדווה אברהם אשר בן רבקה אלחנן בן לבנת יובל בן יהודית שוהם משה בן מרטין אסתר אריה מנחם משה בן דינה טובה עידו בן אילנה רועי בן לימור דולב בן יעל יהונתן בן אופיר ברוך בוריס בן אירנה חן חנן בן ורד סהר בן ענת אלרואי בן מזל אלכסנדר בן אוקסנה אהרן בן דינה אלישע יהודה בן חגית אידל בן שרה איילון בן אירית בר בן נאוה אביב חגי בן רונית רינת דניל בן אידה אלמוג בן שנהב גיל בן אורה ישראל בן דינה אלון יהודה בן נורית שרה מיה ויאלבו פולו בת גלית שגב בן גלית שחר בן שרה הדס אושר בן הדס אביתר בן רוזלין ורד בניהו בן אושרת יאיר ידידיה בן מיכל בינה עלמה בת יונת שניר בן ירדנה אוהד בן דבורה דבי שלמה בן מרסיל הראל דרעי בן אושרת אורן בן אילנה רועי שי בן עליזה אבירם בן מלכי דוד בן איינעלם איתן בן סול גיא בת ניצן נועה בת עדי איתן בן רות אדית אוריאל בן איילה מתן דוד בן דפנה יוחאי בן זיוה מתן שאול הכהן בן אפרת רותם בן אדווה אברהם אשר בן רבקה אלחנן בן לבנת יובל בן יהודית שוהם משה בן מרטין אסתר אריה מנחם משה בן דינה טובה עידו בן אילנה רועי בן לימור דולב בן יעל יהונתן בן אופיר ברוך בוריס בן אירנה חן חנן בן ורד סהר בן ענת אלרואי בן מזל אלכסנדר בן אוקסנה אהרן בן דינה אלישע יהודה בן חגית אידל בן שרה איילון בן אירית בר בן נאוה אביב חגי בן רונית רינת דניל בן אידה אלמוג בן שנהב גיל בן אורה ישראל בן דינה אלון יהודה בן נורית שרה מיה ויאלבו פולו בת גלית שגב בן גלית שחר בן שרה הדס אושר בן הדס אביתר בן רוזלין ורד בניהו בן אושרת יאיר ידידיה בן מיכל בינה עלמה בת יונת שניר בן ירדנה אוהד בן דבורה דבי שלמה בן מרסיל הראל דרעי בן אושרת אורן בן אילנה רועי שי בן עליזה אבירם בן מלכי דוד בן איינעלם איתן בן סול גיא בת ניצן נועה בת עדי איתן בן רות אדית אוריאל בן איילה מתן דוד בן דפנה יוחאי בן זיוה
שמות לתפילה מלחמת חרבות ברזל
    ערכים - יהדות וסמינרים
  סניפי ערכים בארץ ובעולם סניפי ערכים בארץ ובעולם  
תרומות חרבות ברזל שידוכים אודותינו צור קשר שאלות ביהדות סדרות לוח אירועים תמונות מאמרים הרצאות דף הבית
שאלות דומות
עקרון הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
``להיות חופשי``
זאב גרינוולד
ידיעת הבורא מול הבחירה החופשית
זאב גרינוולד
משמעות הבחירה החופשית בין טוב לרע
ערכים
תהליך הבחירה החופשית
ערכים
עונשי שמים
השאלה
מה הם 'עונשי שמים' ומתי הם באים על האדם?
x

אם נרשמת בעבר לחץ כאן להתחברות
אם עדיין לא נרשמת לחץ כאן להרשמה
שמור למועדפים שמור למועדפים
תשובה מאת זאב גרינוולד
מטרתו של העונש השמיימי שונה לחלוטין מהמטרות שאותן מציבה המערכת המשפטית הארצית בבואה לדון אדם שחטא. העונש שניתן משמים מתקן את הרקע לחטא ומסייע לאדם להבין שהוא שגה בדרכו. העונש יוצר תקוה לעתיד טוב יותר, עתיד המצוייד בעבר שנלמד לקחו!

אדם העובר על חוקי מדינה נענש מפאת שתי סיבות: א] הציבור דורש גמול על פשעיו. ב] להרתיע אחרים מללכת בדרכיו. שיקום הפושע - למרות היותו אחת המטרות המוצהרות של מתקני הכליאה - אינו נמנה עם הסיבות שהשופט גוזר בגללן מאסר ממושך יותר. השיקום - אם הוא אכן קיים - הינו התגוננות נוספת של הציבור, ומטרתו להבטיח את שלומם לעתיד. לעומת זאת, אצל הקב"ה מטרת העונש היא עבור האדם עצמו, לטובתו ולשיקומו הרוחני. מטרתו להביא להכרה פנימית שתמנע ממנו ליפול שוב במכמורות החטא.

הגורמים הרוחניים העומדים מאחורי מחלה, למשל, הם הקובעים את משך המחלה ואת עוצמתה. מחלה שנשלחה כדי לתקן ליקויים, תיעלם ברגע שיושג התיקון. המחלה אינה אלא ביטוי חיצוני, נורת ביקורת לפגם הפנימי. אם הוא תיקן את הטעון תיקון, שוב אין סיבה למחלה – והיא תיעלם.

לעתים מהווה המחלה עונש, ומופיעה כגמול על חטאיו של האדם. לעתים המחלה מראה לאדם את מגבלותיו ומוכיחה לו שלא הכל בחייו תלוי בו. באותו משקל, אם המחלה קשה, היא מאותתת לו שחיי האדם מוגבלים, ושעליו להסיק מסקנות ולשפר את הטעון שיפור. לעתים המחלה היא מבחן שה' שולח לאדם. ה' בוחן אותו כיצד יגיב. המחלה הינה הזדמנות הניתנת לאדם לגלות כוחות נפשיים רדומים המצויים בלבו פנימה.

מסיבה זו אין לתמוה על שעונשי שמים אינם ניתנים בשווה לכל החוטאים. ההשגחה העליונה גוזרת שפלוני ישלם עבור חטאיו בעולם הזה, ואילו אחר יקבל את גמולו בעולם הבא. יש הפורע את חובותיו בגופו ויש הלוקה בממונו. הקב"ה הוא היודע מהי דרך התיקון הייעודית לכל נשמה שברא ורק בדרך זו יצליח התיקון, ואילו תיקונו של רעהו יבוא בדרך שונה. ה' ממציא לכל אחד את דרך התיקון הפרטית שלו.

אם ישכיל האדם להפיק את הלקח המתבקש מהמכות שנחתו עליו, יהפוך עונשו לפתח תקוה שיוביל לעתיד טוב יותר. מאידך, עלול האדם לדבוק בחטאיו, ולמרות העונש הניתך עליו הוא עלול, חלילה, להמשיך בחטא.

דברים אלו, הנכונים במישור הפרטי, נכונים גם במישור הכללי בהקשר לעונשיה של האומה הישראלית כולה. העונשים נועדו לרפא אותה, לסייע לה לחדש את נעוריה כמקדם ולהביאה למצב רוחני נעלה יותר. לכן שונה הוא עונשה של כנסת ישראל מעונשם של יתר העמים, שייעודם שונה ועתידם אינו דומה לשלה.

המתבונן במהלך ההיסטוריה, יוכל להבחין כיצד ה' מנהל את האומה לאורך הדורות בינות לחורבנות, לקראת הייעוד הסופי שהוא הגאולה השלימה.
שלח לחבר
עדיין לא נתקבלו תגובות
🗨
  הוסף תגובה
נושאים ראשיים
הסידור הדיגיטלי
  • בריאות
  • תורה ויהדות
  • חרבות ברזל
  • פעילות ערכים
  • הטיפ היומי
  • זוגיות ומשפחה
  • פיתוח האישיות
  • פרשת השבוע
  • חגים ומועדים
  • נשים
  • השקפה ואמונה
    משל ונמשל
  • אמונה ובטחון
  • החיים לאחר המוות
  • בין ישראל לעמים
  • תפילה
  • מדע ויהדות
  • מיסטיקה וקבלה
  • זהות יהודית
  • דת ומדינה
  • יהדות וחברה
  • בית המקדש וגאולה
  • בחירה חופשית