|
כפיות טובה
כפיות טובה
|
|
|
שמור למועדפים
|
|
תיקון מידת כפיות הטובה מתחיל בתיקונה של הגאוה השוכנת במעמקי הלב.
|
התנצלותו של אדם הראשון לאחר החטא: "ויאמר האדם האשה אשר נתת עמדי היא נתנה לי מן העץ ואוכל" (ג', י"ב) – יש בה, כפיות טובה. רק לפני מספר שעות ביקש מהבורא לברוא עבורו בת זוג, ועתה הוא מאשים את הבורא שבגלל שנתן לו אשה נגרם החטא. כשהוסיף אדם את המילים: "אשר נתת עמדי", מוכחת בעליל כפיות טובתו.
ואילו, חטאם של בני דור הפלגה היה מרידה גלויה וחמורה בבורא, הם כפרו במי שהשפיע להם טובה ומילטם מן המבול. חטא בוני המגדל דמה ביסודו להתנהגותו של אדם הראשון.
מה גורם לאדם להיות כפוי טובה? מידת הגאווה הטמונה בליבו, היא הדוחפת אותו להאמין שכל הצלחותיו הן פרי ה'אני' שלו. ואילו, בכל כשלון שיצא מתחת ידו יאשים את זולתו. הגאווה גם מונעת ממנו להכיר טובה לזולתו, מפני שבכך הוא מודה שהוא זקוק לחסדי אחרים, ואינו יכול להשיג את הכל בעצמו. כשאדם מכיר טובה לזולתו, נוצר אצלו שעבוד לאותו אדם, דבר העומד בניגוד למידת הגאווה.
אדם הראשון שלא רצה להודות בכשלונו, תלה את חטאו בבורא, שכביכול, כפה עליו את קבלת האשה, שהיא זו שגרמה לו לחטוא.
גם אצל בני דור הפלגה נמצאת אותה מידה. מי שיש לו את מידת הכרת הטוב, ככל שהקב"ה מיטיב לו, הוא מרבה לשעבד את עצמו לנותן הטוב.
כיצד אנשים כה חכמים כאנשי דור הפלגה, מסוגלים להגיע לכפירה ולמחשבה מוזרה שבכוחם להילחם בבורא? בודאי הדבר נובע מכפיות טובה ששורשה נעוץ בגאווה.
בני דור הפלגה, שהיו הדור העשירי למבול, היו צריכים להודות לה' שעזר להם לבנות את העולם מחדש. אם לא עשו כך, אלא עשו את ההיפך הגמור, ברור שהדבר נובע ממידת "כפיות טובה".
נפש האדם הינו מורכב ביותר. יש בה כוחות רבים, שונים ומנוגדים. יתכן שיהיה האדם בעל חסד מצד אחד, ואכזר מצד שני. כך נוצרת תופעה מעניינת. יתכן שהאדם מוכר כאיש טוב ומיטיב, "בעל חסד" שאין שני לו, ואילו כלפי הוריו או אשתו, הוא יתייחס באופן גרוע. ואנו עומדים ומשתאים, כיצד יתכן הדבר? איך יתכן שאדם יהיה דו-פרצופי? כל מכיריו, לאורך שנים ארוכות, מכירים אותו כאדם רגוע ושקט. ואילו בבית, הוא אדם חסר מעצורים?
הסיבה לכך היא: כשהוא גומל חסד לאנשים, הוא לא משפיל את עצמו, אדרבא, הדבר מרומם אותו בעיני עצמו, ומעלה את ערך מידת הגאווה הטמונה בו. אולם אותו אדם אינו מוכן לגמול חסד להוריו או לאשתו, ואף לא להתנהג עימם באופן שוויוני, מפני שבכך הוא מודה שהוא חייב להם. לתובנה זו מתנגדת מידת "כפיות הטובה" המקננת בקרבו.
תיקון מידת כפיות הטובה מתחיל בתיקונה של הגאוה השוכנת במעמקי הלב.
|
|
|
|